18.3.2011

תוכנות בתחפושת - טור לפורים

תוכנות בתחפושת או , אולי נכון יותר לקרוא לזה - חיקויים?  למען האמת, הכוונה המקורית היא בדרך כלל להתחפש, ממש ככה. את התחפושת נמצא כמעט תמיד בממשק המשתמש ולעיתים, גם ביכולת להריץ אפליקציות שנכתבו לתוכנה מתחרה וגם, לפתוח ולשמור קבצים של אחרים ממש כאילו שהם נוצרו בתוכנה המתחפשת. 
למה בכלל לשים לתוכנה תחפושת? הסיבה ראשונה היא פשוט מחסור במקוריות או בכישרון של מפתחי התוכנה. לדוגמא, בתחילת שנות התשעים, המפתחים של Solid Edge , שקיוו להפתיע את העולם עם תוכנת סוליד מודרנית בסביבת חלונות (והופתעו בעצמם מ SolidWorks שיצאה לשוק לפניהם), הסתכלו על תוכנת הסוליד המובילה בעולם באותו הזמן -  פרו אינג'ניר ( Pro/e ) והעתיקו את צורת העבודה שחייבה אישור בכל סיום פעולה. שם הלחצן שונה. מה שהיה בתוכנה אחת Done הפך ל Finish בשניה וכך ירשה סוליד אדג' את אחת מהתכונות הפחות חביבות של ה Pro/e . 
עוד תוכנה שהתחפשה לאוטוקאד
בסטייל
סיבה שניה נובעת מהרצון להשתמש בידע של המשתמשים בתפעול תוכנות מתחרות וכך להקל על המעבר והלימוד של תוכנה חדשה. בקטגוריה הזו נמצאים עשרות חיקויי האוטוקאד  אשר מנסים להדמות לאוטוקאד בכל, כולל קיצורי מקלדת, שורת הפקודה, פורמט הקבצים והרצת אפליקציות אוטוקאד. בשלב מסויים,  AutoDesk הוסיפה תכונת זיהוי של חיקויים לתוכנות שלה על מנת שיפחידו את המשתמש כאשר הוא מנסה לפתוח קובץ בתחפושת שנוצר בתוכנה של חברה אחרת. 
חברת Alibre , יצרן של תוכנת סוליד פרמטרית זולה במיוחד, הואשמה בעבר על ידי סולידוורקס שהיא התחפשה לתוכנה שלה בחיקוי בוטה.
ואילו SolidWorks הוסיפו עם השנים סממני אוטוקאד רבים לתוכנה כדי לפתות את משתמשי האוטוקאד הוותיקים.  אחת התכונות המביכות ביותר בסולידוורקס,  אפשרות בחירה שהייתה קיימת עד לאחרונה,   שורת פקודה - Command Line כמו באוטוקאד שמאפשרת להקליד פקודות בסביבת התלת מימד שתוככנו להיות "בשפת באוטוקאד" .  אני עדין לא מצאתי משתמש אחד שחשב לעשות שימוש בתכונה זו.
ותכונה חביבה שהגיעה לסולידוורקס כחיקוי לאוטוקאד.היא לחיצה על מקש "אנטר" שמחזירה את הפקודה האחרונה בה השתמשנו.
תוכנת Pro/e , במקור תוכנה שפותחה לסביבת Unix התחפשה במהלך השנים לתוכנת חלונות. על פניו הכל נראה יפה אבל, כאשר מזיזים את סרגלי הכלים מתגלה התרמית. בתוכנות חלונות סרגלי הכלים וחלון התצוגה משולבים יחד בחלון אחד. בגרסה של PTC, לא פעם היה צריך לחפש את ה toolbar  הצף לו מתחת לחלון התצוגה . 
כדי לגנוב לקוחות מחברות מתחרות, מספר תוכנות התחפשו לתוכנה אחרת בבואם לפתוח את קבצי אותה התוכנה. כידוע, תוכנות סוליד פרמטריות אינן מקלות על מעבר קבצים מאחת לשניה וכאשר זה כבר מתאפשר, מאבדים את ההיסטוריה של הקובץ. סולידוורקס ניסתה בעבר להתחפש ל MDT , תוכנת הסוליד המוקדמת של אוטודסק והבטיחה למשתמש שבמידה ושתי התוכנות מותקנות על אותו המחשב, היא תדע לתרגם את קבצי ה MDT ל SolidWorks כאילו הם נולדו בקונקורד (מקום מושבה המקורי של חברת סולידוורקס) עם ההיסטוריה המלאה. 
כאשר אוטודסק הוציעה לשוק את תוכנת האינוונטור, היא השתדלה שלא יווצר הרושם שמדובר בסולידוורקס בתחפושת וכך נולד המונח "תוכנה אדפטיבית" להבדיל מסוליד פרמטרית סתם. זה לא עזר להם מול הנהלת סולידוורקס שבשיחות פנימיות נהגו לכנות את האינוונטור " imitatior " - חיקוי. 
כשמיקרוסופט יצאו עם ממשק ה Ribon Bar החדש של האופיס 2007 מיהרו Solid Edge לאמץ אותו והתחפשו ל Word , סולידוורקס והאינוונטור מיהרו אחריה ואימצו גם הן את הממשק השנוי במחלוקת. 
על פי כיוונוי הפיתוח האחרונים בעולם התיב"ם , עושה רושם שתוכנות ה CAD רוצות להתחפש למשחקי מחשב תלת מימדיים , רצוי פליסטיישן או XBox . האם בפורים הבא נוכל לתכנן בעזרת ג'וי סטייק ולפקודת ה Cut יתווסף צליל של משור חשמלי ? 

חג שמח, 
גל רז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חפש בבלוג זה